Integracje systemów informatycznych w firmie

Integracje systemów informatycznych w firmie

Posted in Dobry biznes, Edukacja

Nowoczesne, wciąż rozwijające się systemy informacyjno-komunikacyjne wpisały się na stałe w codzienne życie ludzi, ale także w działalność przedsiębiorstw. We współczesnym świecie nikt z nas nie jest w stanie wyobrazić sobie życia bez Internetu, a biznes bez niego nie ma szansy bytu. Obecnie koniecznością jest utworzenie przez firmy własnych witryn internetowych, prowadzenie kampanii reklamowych w sieci oraz stały kontakt mailowy z klientami.
Aby przedsiębiorstwo miało szanse w ogóle pojawić się w Internecie i być tam widoczne dla potencjalnych klientów, niezbędne jest wykonanie szeregu działań i zabiegów. Wszystkie te działania łączy wspólna nazwa: marketing internetowy.


Marketing internetowy koncentruje się przede wszystkim na badaniu potrzeb klienta, który poprzez wpisanie w wyszukiwarce internetowej określonej frazy informuje o swoich preferencjach i potrzebach. Dzięki wyszukiwarce trafia na witryny internetowe sklepów, które są w stanie najpełniej zaspokoić jego potrzeby. Przeważająca część sfinalizowanych transakcji handlowych rozpoczyna się właśnie od wyszukiwarek internetowych.
Kluczem do pozyskania jak największej liczby klientów w sieci jest posiadanie funkcjonalnej i bogatej w treść strony internetowej. Strony internetowe przedsiębiorstw zorientowanych na sprzedaż towarów i usług przez Internet muszą być zoptymalizowane pod kontem SEO oraz zbudowane na najnowszym oprogramowaniu, a także odznaczać się przejrzystością oraz dobrym i sprawnym hostingiem.
Posiadanie profesjonalnej strony www to jednak nie wszystko. Samo jej istnienie jest bezużyteczne, jeśli potencjalni klienci nie będą mogli jej odnaleźć. Aby mogła być ona widoczna w sieci trzeba podjąć szereg przedsięwzięć służących jej wypozycjonowaniu, czyli ukazaniu się w pierwszych wynikach wyszukiwarki. Do działań tych należą: linki sponsorowane, reklama kontekstowa, pozycjonowanie w wynikach wyszukiwarki i mapkach Google. W zależności od aktualnej pozycji strony w sieci i efektów jakie przedsiębiorstwo chce osiągnąć, należy wybrać odpowiednie narzędzie pozycjonowania.

Wyjątkową właściwością Internetu, bardzo cenną z punktu widzenia marketingu, jest łatwość gromadzenia informacji oraz szybka komunikacja, co pozwala otworzyć się firmie na nowych klientów, do których jej oferta wcześniej nie mogła dotrzeć. W odróżnieniu od prasy, radia czy telewizji, Internet daje możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem, co pozwala nie tylko na zapoznanie się z kompletną ofertą firmy, ale także na złożenie zamówienia i dokonanie płatności elektronicznej. Bardzo ważną rzeczą jest także dbałość o wiarygodność przedsiębiorstwa w cyberprzestrzeni, co oznacza szybką reakcję na zapytania klientów, bieżącą aktualizację strony oraz przedstawianie oferty zgodnej z rzeczywistością. W budowaniu zaufania do marki wśród użytkowników Internetu bardzo przydatne okazały się popularne od kilku lat portale społecznościowe. Odznaczają się one przede wszystkim dużym zasięgiem i oferują dostęp do informacji na temat użytkowników jak np. wiek, zainteresowania itp. Na tego typu portalach firma ma możliwość utworzenia własnego profilu, gdzie może umieszczać informacje na temat swojej działalności, linki do oferowanych produktów lub usług, spotów reklamowych i tym podobne. Każdy użytkownik może przyłączyć sie do profilu przedsiębiorstwa i śledzić jego ofertę oraz działalność. Ciekawe jest to, że utworzenie profilu na portalu społecznościowym jest bezpłatne, co oznacza, że firma nie ponosi kosztów za przyciąganie w ten sposób potencjalnych klientów.

W dobrze zorganizowanych i rozwijających się firmach często obligatoryjne staje się wprowadzenie kilku systemów informatycznych, których głównym zadaniem jest wsparcie zatrudnionych tam pracowników i usystematyzowanie pracy. Mogą to być systemy do prowadzenia rachunkowości, do obsługi klientów itp. Wszystkie te oprogramowania zazwyczaj są odmienne i posiadają rozmaite możliwości. Aby wszystkie one mogły ze sobą współpracować i korzystać np. z tej samej bazy danych bądź wymieniać się danymi niezbędne są integracje systemów informatycznych. Trzeba podkreślić, że nie wszystkie systemy mają możliwość zintegrowania ich z innymi systemami, ale zdecydowana większość tak. Wszystko zależy od programów, na których pracuje firma. Integrację systemów można podzielić na jednostronną i dwustronną. W przypadku bardzo skomplikowanych programów informatycznych stosuje się integrację jednostronną. Dane są wtedy przekazywane z jednego programu, który wysyła dane, do drugiego, który je odbiera. Czynność powrotna jest niemożliwa, jednak taki rodzaj integracji dla mnóstwa firm jest wystarczający. Integracja dwustronna to kompleksowe połączenie systemów informatycznych. Dane mogą wtedy przepływać we wszystkich kierunkach, a funkcjonalność połączonych systemów znacząco wzrasta. Przedsiębiorstwo przed dokonaniem wyboru co do rodzaju połączenia musi wziąć pod uwagę kilka czynników. Pierwszym jest koszt wykonania połączenia, drugim – funkcjonalność zastosowanego rozwiązania, ostatnim – możliwości posiadanego oprogramowania. Bez względu na wybór rodzaju integracji, daje ona mnóstwo korzyści, które są dostrzegalne w bardzo krótkim czasie.
W ostatnim czasie świadomość konieczności posiadania dobrej reprezentacji w sieci wśród posiadaczy firm znacząco wzrosła. Rośnie również poziom ich informatyzacji i zastosowania innowacyjnych technologii systemowych i informatycznych. To ogromna zmiana dla przedsiębiorstw, ale także nieprawdopodobnych możliwości, które mogą zwiększyć rozwój firm i wygenerować ogromne obroty.